Dry Needling

Dry Needling is een techniek waarmee triggerpoints behandeld kunnen worden. Triggerpoints in de nekspieren zijn vaak een (mede)oorzaak bij het ontstaan van hoofdpijn. Bij spierspanningshoofdpijn is het vaak de hoofdoorzaak, bij migraine klachten kan het een oorzaak zijn van het vaker voorkomen van de hoofdpijn of het erger worden van de hoofdpijn.

Triggerpoints

Een triggerpoint is een kleine, voelbare verharding in een spier die vaak drukpijnlijk is. Triggerpoints zijn lokale verkrampingen in een spier. Het is voelbaar als een verharde streng in de spier, een zogenaamde taut band, waarin één grotere verharding in zit, het triggerpoint. Doordat het triggerpoint kleine bloedvaatjes dichtdrukt, is de doorbloeding rond zo een triggerpoint verminderd. Hierdoor ontstaat er een verzwakking van de spier, een lokale of uitstralende pijn. Door de spierverzwakking moeten andere spieren harder werken, waardoor deze ook overbelast kunnen raken en er nog meer triggerpoints ontwikkeld kunnen worden.

Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een behandelmethode waarmee je triggerpoints in spieren kunt laten verdwijnen. Je gebruikt een dunne, steriele naald, die je recht in het triggerpoint steekt. Voordat je dit doet, identificeer je eerste de triggerpoint met de hand. Met de naald probeer je vervolgens een of meerdere Local Twitch Response op te roepen, deze ontstaat als je de naald in het triggerpoint prikt. Na de twitch is de spiervezel waarin het triggerpoint zat direct ontspannen. Deze methode herhaal je, tot alle triggerpoints in de te behandelen spier zijn verdwenen.

Wat voel je tijdens Dry Needling?

Als eerste prik je de naald door de huid, omdat je de naald snel door de huid prikt, voel je hier vrijwel niks van. Vervolgens ga je met de naald door de spier heen richting het triggerpoint, dit geeft een dof gevoel in de spier. Als je met de naald in het triggerpoint komt ontstaat een twitch, deze twitch voelt als een (electrisch) schokje. Vervolgens gaat de therapeut met de naald op en neer in de spier. Het schokje wat je voelt kan op de plaats waar je aan het prikken bent voelbaar zijn, maar ook in het uitstralende gebied wat bij het triggerpoint kan horen.

Wat voel je na de behandeling met Dry Needling?

Na de behandeling kan de spier stijf, beurs en gevoelig zijn, alsof er een blauwe plek zit of dat je spierpijn hebt. Dit houdt niet lang aan, hooguit twee dagen. Direct na de behandeling merk je meestal dat de scherpe drukpijn weg is en dat de beweeglijkheid is toegenomen. Dit komt omdat de verharde streng in de spier direct ontspannen is. Op het moment dat de nareactie weg is, dan merk je dat de lokale en uitstralende pijn minder zijn of zelfs helemaal weg is. Ook is de kracht en de coördinatie daarna verbeterd. Soms wordt er ook ervaren dat de energie is toegenomen en dat er een algeheel gevoel van ontspanning is.

Wat is het voordeel van Dry Needling?

Met Dry Needling bereik je eerder een volledige ontspanning van de spier dan met andere behandelmethodes. Je hebt in totaal minder behandelingen nodig en de algehele behandeltijd is ook korter. Daarnaast zie je dat het aantal terugkerende klachten door de Dry Needling ook minder is. Hierbij is het wel belangrijk dat naast het behandelen van de spieren ook de oorzaken en de herstel belemmerende factoren worden weggenomen. Als dit niet gebeurd, kan de klacht toch weer snel terugkomen.

Nadine Julsing

Mathilde Meijer